Det antas här att ägardirektivet redan är framtaget utifrån Assensios metodik där det övergripande strategiramverket finns med.
Om detta inte är fallet finns här en beskrivning av hur strategiutvecklingen kan se ut utan ägardirektiv.
Det antas vidare att detta arbete drivs i samarbete mellan styrelsen och ledningsgruppen. Ledningsgruppen äger processen att ta fram strategin men styrelsen skall involveras mht större milstolpebeslut i strategin.
I det fall Assensio stödjer ledningsgruppen och styrelsen i detta arbete drivs projektet på likartat sätt som det som beskrivits mht framtagande av ägardirektiv.
Detta strategiarbete bli per definition mycket mer operativt och inriktat på actions och implementering i och med att ramverket redan finns framme via ägardirektivet. T ex vision, mission och övergripande strategisk position och mål antas redan finnas.
Under arbetet struktureras alltid projekten baserat på resp. kund förutsättningar men följande breda beskrivning ger en översiktlig bild av omfånget i ett strategiprojekt:
Översätt dessa till en användbar bas i den operativa strategin
SWOT-analys (styrkor, svagheter, möjligheter, hot)
Konkurrent- och marknadsanalys
Diskussion kring megatrender som påverkar branschen
Identifiera nödvändiga externa strategiska byggstenar
Identifiera nödvändiga interna strategiska byggstenar
Prioritera och sortera i övergripande strategiska fokusområden
Validering av strategiskt ramverk utifrån implementeringsperspektiv
Prioritering per strategiskt fokusområde
Actionplanering per strategiskt fokusområde
Vilka nyckelinitiativ behövs?
Vilka är de viktigaste milstolparna?
Vem äger respektive initiativ?
SMART-mål (Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidsbundna).
Vilka risker kan påverka genomförandet?
Hur hanterar vi dem?
Vilka resurser krävs?
Hur presenterar vi detta för ägare och styrelsen?
Hur säkerställer vi att det inte blir en hyllvärmare?
Plan för uppföljning och mätning av framsteg.